Творчі сходинки

Відділ освіти
Любешівської райдержадміністрації
Районний методичний кабінет
ЗОШ І-ІІ ст. с. Хоцунь


 Позакласна робота 
з математики 
в початковій школі            
                                                         

                                                                                                               






2012 р.
  
У даній  брошурі описані окремі форми позакласної роботи з математики і розроблені позакласні заняття з математики для дітей молодшого шкільного віку.



Автор-упорядник Корець Галина Федорівна – вчитель початкових класів                        ЗОШ І-ІІ ст. с. Хоцунь




Рецензенти: Шукалович Н. У. – методист  відділу освіти Любешівської     РДА;
                 Оласюк М. С. – «вчитель-методист», вчитель початкових класів ЗОШ І ст. с. Проходи






Розглянуто на засіданні методичної ради РМК відділу освіти Любешівської РДА, протокол № 4 від 28.02.2012 р.




Зміст

1. Вступ……………………………………………………………………………4
2. Вимоги до позакласної роботи………………………………………………..6
3. Окремі форми позакласної роботи:
3.1. Математичні ігри…………………………………………………..7
3.2. Математичне лото………………………………………………...11
3.3. Математичні вікторини………………………………………......12
3.4. Вікторина – блискавка…………...................................................16
3.5. Математичні олімпіади…………..................................................17
3.6. Математичні екскурсії……………………………………………20
3.7. Сценки – жарти……………………………………………………21
3.8. Тематичні ігрові завдання (ребуси, кросворди)………………...24
3.9. Математичні загадки……………………………………………...27
4. Математичний КВК…………………………………………………………...30
5. Математичний ранок………………………………………………………….32
6. Засідання клубу юних математиків………………………………………….37
7. Подорож до країни Математики……………………………………………..40
8. Список використаної літератури……………………………………………..46







1. Вступ
Виховання інтересу до вивчення предмета – першочергове завдання сьогодення.  Словами Сааді, арабського письменника і філософа: «Учень, який вчиться без бажання – це птах без крил».Тому вчитель повинен дбати про створення оптимальних умов для розвитку творчих здібностей учнів, для виховання інтересу до навчання.
Сучасний шкільний курс математики має великі розвиваючі можливості завдяки своїй цілісності й логічній строгості. Багатьом учням математика здається нелегкою і малозрозумілою, тому нерідко діти намагаються запам’ятати правила, не розуміючи їх, а це гальмує подальше розуміння нового матеріалу.
Здобуті учнями міцні знання тоді, коли вони є результатом свідомої самостійної роботи думки. Перед учителями стоїть важливе завдання: не тільки повідомити учням певну суму знань, розвивати їхні  вміння і навички, а й , головне, навчити дітей застосовувати здобуті знання на практиці. Отже, треба застосовувати такі методичні прийоми, які б збуджували думку школярів, підводили їх до самостійних пошуків, висновків та узагальнень.
Досить значним стимулом самовираження дітей у різних видах навчально-пізнавальної роботи є позакласна робота з математики. Ця робота пов’язана з чинною програмою і, водночас, дає змогу дитині виявити себе у нестандартних ситуаціях.
Саме позакласна робота дає широкі можливості для формування інтересів і мотивів творчості. У позаурочний час учні мають змогу зайнятися улюбленою справою, висловити свої оригінальні думки та ідеї, задовольнити власні прагнення і стимулювати себе до подальшої творчості.
Позакласні заняття привчають до самостійної творчої праці, розвивають ініціативу учнів, допомагають обрати майбутню професію. Крім того, вони мають велике виховне значення: сприяють розвитку особистості учня як члена колективу, виховують почуття відповідальності за доручену справу.
Позакласні заняття  поглиблюють і розширюють знання учнів на уроці, підвищують їх інтерес до предмету. Ознайомившись на заняттях гуртка, зрозуміти його суть, почитати додаткову літературу.
Помічниками в організації позакласної роботи є учні, які виявляють конференції або вечорі з тим чи іншим явищем, учень захоче глибше інтерес до вивчення математики. Вивчивши рівень навчальних досягнень, індивідуальних особливостей учнів, зустрівшись та провівши індивідуальні бесіди з батьками про умови й фактори розвитку здібностей людини, постійних спостережень за дітьми, можна виділити групу учнів, які б стали постійними організаторами позакласної роботи. Треба відзначити, що типовими для цієї категорії учнів зазвичай є потреба в нових враженнях, необхідність самовдосконалюватися, жити яскраво, інтенсивно, цікаво. Для того, щоб залучити більшу кількість учнів до позакласної роботи, треба постійно, але не нав’язливо говорити, що для розв’язування нестандартних задач, розуміння нових досягнень науки і техніки потрібні знання, які одержуються під час уроків.
Форми позакласної роботи можна перенести і на урок. Правильне поєднання класної і позакласної роботи забезпечує взаємне використання не тільки змісту, а й форм та методів роботи. Під час підготовки до уроку вчитель може використати форми роботи, які виникли на позакласних заняттях. Так, на уроках математики проводяться дидактичні ігри, вікторини, конкурси і т. п. Збагатившись новими формами і методами роботи, уроки стали ефективнішими.
Зміст і форми організації позакласної роботи з плином часу, розвитком цивілізації значно урізноманітнюються і вдосконалюються. Сучасна школа має в своєму  арсеналі чимало форм позакласної роботи. Це найбільш уживані: математичні ігри, вікторини, олімпіади, математичні екскурсії.
В даній роботі я хочу стисло описати окремі форми позакласної роботи, які проводяться в початкових класах.

2. Вимоги до позакласної роботи з математики


1. Позакласні заняття, поглиблюючи і розширюючи знання учнів, не повинні відволікати їхньої уваги від основного змісту навчальної програми.

2. Потрібен тісний зв’язок навчально-виховної роботи на уроці і на позакласних заняттях. Проте позакласна робота не повинна бути простим продовженням навчальної роботи.

3. Пропонований учням матеріал повинен бути доступним, відповідати їхньому віку та рівню розвитку.

4. Зміст і форми організації позакласних занять повинні бути завжди цікавими для дітей, але позакласна робота з математики повинна не розважати школяра, а розвивати і удосконалювати його особистість.

6. Повинен здійснюватися глибокий зв’язок індивідуальної, групової та колективної роботи.

7. Необхідно поєднувати добровільність роботи з обов’язковістю її виконання.

8. Великого значення слід надавати самостійній роботі учнів.






3. Окремі форми позакласної роботи з математики
3.1. Математичні ігри
Гра належить до традиційних і визначних методів навчання і виховання
молодших школярів. У процесі гри різні знання й відомості учень дістає вільно. Тому часто те, що на уроці здавалося важким, навіть недосяжним для учнів, під час позакласного заходу, у грі легко засвоюється. Інтерес і задоволення – важливі психологічні моменти гри.
Призначення дидактичних ігор – розвиток пізнавальних процесів у школярів (сприймання, уваги, пам’яті, кмітливості та ін.) і закріплення знань, здобутих на уроках.
У грі найповніше проявляються індивідуальні особливості, інтелектуальні можливості, нахили, здібності дітей, поєднується і цікаве, і серйозне,добровільне і обов’язкове. Гра, як метод навчання, організовує, розвиває учнів, розширює їхні пізнавальні можливості та виховує особистість.

1. Гра «Чи знаєш ти математичні терміни?»
Грають 2 команди по 4-10 учнів. У кожній команді по черзі називають математичні терміни, які починаються на букву, яку вказала ведуча.
«Д»: довжина, дільник, ділене,дециметр…
Команда, яка найбільше назвала термінів, стає переможцем.
2. Гра «Не зіб’юсь»
В грі беруть участь два учні. Кожен по черзі робить 10 кроків і на кожному кроці називають математичні терміни.
3. Гра «Цікаві дії»
Варіант 1.
Учням пропонується записати трицифрове число (наприклад, 432) і прочитати його навпаки (234), виконати віднімання (432- 234 = 198). Прочитати утворений результат навпаки (981). Знайти суму двох останніх чисел (198 + 981 = 1089).
Результат можна сказати заздалегідь, тому що будь-яке інше число, а не 432, може привести до того ж результату, якщо лише дві крайні цифри – різні.
(Наприклад: 154, 451, 451 – 154 = 297, 792, 297 + 792 = 1089).
Варіант 2.
Відшукати множники:
 12345679             12345679              12345679
               9                        …                          …
111111111           333333333            444444444
4.  Гра «Виклади квадрат»
Варіант 1.
На дошці вивішується зразок і пропонується: з кісточок доміно викласти той самий квадрат перед собою на парті та підрахувати кількість очок на кожній стороні квадрата. Тут з’ясовується цікава закономірність, що сума очок на кожній стороні квадрата однакова. Потім пропонується скласти так само інший квадрат з однаковою сумою очок на сторонах. Перемагає той, хто зможе це зробити найшвидше.
 
   •
•     •
   •
•     •
•     •
   •
•     •
•     •

•     •

      •
       •
•  •  •

•  •  •

   •
•     •

•     •

Варіант 2.
З повного набору кісточок доміно скласти одночасно сім таких квадратів.
5. Гра «Розстав вартових»
Уздовж стін квадратного укріплення потрібно поставити 16 вартових. Комендант розмістив їх так, як показано на малюнку: по 5 чоловік з кожної сторони.
1       3       1




1       3       1
Потім прийшов полковник і незадоволений розміщенням вартових, наказав поставити солдатів так, щоб з кожної сторони їх було по 6. Слідом за полковником прийшов генерал, розсердився на полковника за його розпорядження і розмістив по 7 солдатів з кожної сторони.
Яке було розміщення в двох останніх випадках?
Відповідь:
3       1       3



3      1       3

2         2        2


2       2       2

6. Гра «П’ять пар чисел»
Кожний учень отримує два види фішок з числами.
Добери до кожної фішки першого виду фішку другого, щоб різниці між числами всіх 5 пар були однакові.
7. Гра «Цікаві квадрати»
Напиши у порожніх клітинках такі числа, щоб сума чисел, записаних у рядках, стовпцях і по діагоналі квадрата були однакові.        
45

10
35

30


25



21




25

9


29



        8.  
Гра «Математична естафета»
За відповідний проміжок часу (наприклад, 5-10 хвилин)пропонується всім учням скласти приклади на додавання так, щоб відповіддю на них були запропоновані вчителем числа. Наприклад: 32.
19 + 13 = 32
14 + 18 = 32
11 + 21 = 32
15 + 17 = 32  і т. д.
(Щоб забезпечити самостійність виконання завдання, можна запропонувати різні числа для кожного варіанту. Варіантів зробити 6.)
Варіант гри (коли вивчені всі дії)
Скласти чотири приклади на всі дії, наприклад, з відповіддю 36.
17 + 19 = 36
65 – 29 = 36
9 ∙ 4 = 36
72 : 2 = 36
У 3 – 4 класах приклади ускладнюються.
105 ∙5 = 525
313 + 212 = 525
700 – 175 = 525
1050 : 2 = 525












3.2. Математичне лото

Значний інтерес у школярів викликає гра, виготовлена за принципом парних карток (лото). Таке лото слід використовувати для перевірки й закріплення знань учнів з великої теми; для розвитку в учнів уміння логічно, правильно і зв’язно обґрунтовувати свою думку. Працюючи над складанням гри, підбираючи завдання, аналізуючи матеріали тем, гуртківці вчаться творчо ставитися до дорученої справи.
Учні кожної пари дістають картки-завдання та картки-відповіді, на зворотному боці яких написано літери.
Картки-завдання
12 ∙7 – 40
56 : 8 + 16
24 ∙ 4 + 4
(24 + 36) : 6
(50 – 24) :6
14 ∙ 10 – 24
(36 – 10 ) ∙ 2
Картки-відповіді
44    100   23    6     10    116    52
д       в       р     т      а       к       а
Учні після завершення роботи ставлять у відповідність картці-завдання картку-відповідь, розташовують числа в порядку спадання і читають слово «квадрат».






3.3. Математичні вікторини
Організація вікторин – є однією з форм позакласної роботи з математики. Змагання у формі вікторини дозволяє виявити кращого математика, кращий клас.
Вікторини проводяться з метою підвищення інтересу учнів до математики, для виявлення любителів математики, які зможуть надалі розвивати свої можливості в математичних гуртках та олімпіадах.
4 клас
І варіант
1. Після обчислювання поставте потрібний знак >, < чи =.
           3/4 км * 750 м;       4/5 ц * 8000  г
(1 очко)
2. Поставте замість зірочок потрібні цифри.
     7*
   ***
     **
   **
 **
 ***9
  (2 очка)
3. Протягом деякого часу червоне світло світлофора включалося 5 разів. По скільки разів між першим і останнім включенням червоного світла засвічувались зелене і жовте світло?
Розв’язання:
    4 4 4 4 4
жжжжжжжж
     3 3 3 3
Число включень зеленого світла на одне менше, ніж червоного, тобто 4, а число включень жовтого світла вдвічі більше, ніж зеленого, тобто 8.
( 2 очка)
4. В одному і тому ж будинку у скільки разів східці на четвертий поверх довше східців на другий поверх?
(Відповідь: у 3 рази).
(2 очка)
5. Виміряй сторону і знайди площу заштрихованої частини квадрата.











(3 очка)
6. Від двох пристаней, відстань між якими по річці дорівнює 72 км, вийшли назустріч один одному два катери. Швидкість кожного катера в стоячій воді дорівнює 18 км/год. Через скільки годин зустрінуться ці катери, якщо швидкість течії річки  2     км/год?
(Відповідь: через 2 години).
(3 очка)
7.Поділи циферблат годинника прямою лінією так, щоб суми чисел в кожній частині були однакові.
(Відповідь: числа 10,11, 12, 1,2,3;
числа 9,8,7,6,5,4).
(2 очка)
8. У скільки разів збільшиться площа квадрата, якщо кожну сторону його збільшити у 2 рази?
(Відповідь: у 4 рази).
(1 очко)

ІІ варіант
1.Який із записів правильний?
3 кг 55 г = 355 г
3 кг 55 г = 3550 г
3 кг 55 г = 3055 г
3 кг 55 г = 30 055 г
(1 очко)
2. Замість зірочки цифрами визначте зменшуване.
             * 6 * 1
   5 * 9 *
     4 2 8 4
(2 очка)
3. Якщо Зіна стане між Ніною і Сергійком, то Маша виявиться поруч із Сашком, а Сергійко – у центрі. Назви всіх дітей по порядку – зліва направо.
( Відповідь: Ніна, Сергійко, Маша, Зіна, Сашко).
(2 очка)
4. В даному трикутнику провести два відрізки так, щоб:
а) трикутник ділився на три трикутники;

б) трикутник ділився на два трикутники               
 і один чотирикутник;
в) трикутник ділився на три трикутники
 і один чотирикутник.
Відповідь:



(3 очка)
5. Яку найбільшу кількість однакових букетів можна скласти з 18 жовтих і 24 червоних троянд, щоб у кожному букеті була однакова кількість жовтих і червоних троянд?
(2 очка)

6. Склади і розв’яжи задачу.

Швидкість
Час
Відстань
Велосипедист
15 км/год
Однаковий
105 км
Мотоцикліст
60 км/год
Однаковий
? км
(3 очка)
7. Як зміниться частка, якщо ділене зменшити у k разів, а дільник збільшиться у p разів?
( Відповідь: частка зменшиться у k x p разів).
(2 очка)
8. Побудуй 4 різні фігури, площа кожної з яких дорівнює 8 сантиметрів квадратних.
(1 очко)















3.4. Вікторина – блискавка
1.Назвіть три дні підряд, не називаючи днів тижня, чисел. (Вчора, сьогодні, завтра)
2. Горіло 5 свічок, три потухло. Скільки свічок залишилося?
3. Колоду завдовжки 5 м потрібно розпиляти на поліна завдовжки 1 м. Скільки треба зробити розрізів?
4. Скільки разів цифра 3 зустрічається в числах від 1 до 39?
5. Як із 3 сірників, не ламаючи їх, зробити 4? (ІV або 4).
 6. Чи можна поділити 3 апельсини між 2 батьками і 2 синами так, щоб кожному дісталося по апельсину?
7. Рибалка спіймав за 2 хв. 4 рибини. За скільки хвилин він спіймає 8 таких рибин? (За 4 хв.).
8. Як правильно сказати 7+5 = одинадцять чи одинадцять? (12)
9. Чому дорівнює добуток чисел 13; 25; 0;6? (0)
10.Ішов до Києва дід. Назустріч йому – 3 хлопці. Скільки чоловіків йшло до Києва? (1 дід).
11. Найменше натуральне число.(1)
12. У батька 5 дочок і кожна дочка має брата. Скільки дітей у батька.(6)
13. 1 яйце варять протягом 4 хв. І тоді воно вважається звареним. За скільки хвилин можна зварити 5 яєць? (За 4 хв.)








3.5. Математичні олімпіади

Математичні олімпіади підвищують інтерес учнів до математики, розширюють їх кругозір, виявляють здібних учнів, дають можливість проявити себе у нестандартних ситуаціях. Хоч на олімпіадах і відбувається  природний відбір у турах, але ж одночасно кожна дитина реалізує власну потребу у самореалізації та самоствердженні.
І тур (4 клас)
1. Тестування.
1) Визначте одиниці виміру площі.
а) м;
б) см;
в) км.
2) Визначте правильний запис числа двісті сорок дев’ять тисяч шість.
а) 249 600
б) 249006
в) 249060
3) Знайдіть х з рівняння 72: х = 18.
а) 3
б) 4
в) 5
4) Обчисліть 60 х 700.
а) 42000
б) 4200
в) 420000
5) Розташуйте числа у порядком  збільшення.
а) 7002
б) 6999
в) 7999
г) 7000
6) Чи вистачить 40 грн., щоб купити 3 альбоми по 16 грн. кожний?
а) Так
б) Ні
в) Не знаю
(6 балів)
2. З пункту А виїхав велосипедист зі швидкістю 14 км/год. Через 2 години  з цього пункту, в протилежному напрямі, виїхала вантажна машина зі швидкістю 58 км/год. Через скільки годин після виходу автомашини відстань між велосипедистом і машиною становитиме 244 км?
(5 балів)
3. Склади задачу за скороченим записом і розв’яжи її.
І – 250 ц 50 кг
ІІ – 1/3 від І        Це в 2 рази менше, ніж ІІІ  
ІІІ - ?
(5 балів)
4. Якщо додати зменшуване, від’ємник і різницю, то одержимо 120. Знайти зменшуване, від’ємник і різницю, якщо різниця менша зменшуваного на 24.
(Відповідь: 60-24=36)
(3 бали)
5. У школі 370 учнів. Доведи, що серед них обов’язково знайдуться хоча б два школярі, які народилися в один день.
(Відповідь: Рік має 365 (366) днів. 365 < 370).
(2 бали)
6. Порахуйте.
Перевірте свою геометричну спостережливість. Порахуйте, скільки трикутників у фігурі, зображеній на малюнку?



(Відповідь: 35 трикутників).
(5 балів)

ІІ тур (4 клас)
1. Використовуючи цифри 0, 6,1, 9, 8 запиши найбільше і найменше шестицифрове число.
(2 бали)
2. На 2 будівництва відправили 12 однакових ящиків з цвяхами. Коли на обох будівництвах витратили 120 кг цвяхів, на першому залишилося 4 ящики, а на другому 3 ящики. Скільки кілограмів цвяхів залишилося на першому будівництві і на другому?
(5 балів)
3. Батькові 32 роки, одному з його синів 8 років, а другому – 6. Через скільки років вік батька дорівнюватиме сумі років обох синів?
(5 балів)
4. Розв’яжи  рівняння (х – 2146) : 6 = 5324
(3 бали)
5. Побудуйте п’ятикутник ABCDE. Проведіть в ньому відрізки АС, АD, ЕС. Знайдіть і запишіть всі багатокутники, однією з вершин яких є точка В.
(3 бали)
6. За 3 хвилини колоду розпиляли на півметрові частини, причому кожне розпилювання зайняло 1 хвилину. Знайди довжину колоди.
(Відповідь: 2 метри).
(4 бали)
(Максимальна кількість балів – 22).
3.6. Математичні екскурсії
Екскурсія є також одним із видів позакласної роботи з математики. Під час складання і розв’язування задач на матеріалі навколишньої дійсності учні досліджують практичні питання. Такі завдання дають змогу школярам виявити ініціативу, кмітливість, самостійність, а вчителю – більшу можливість здійснювати особистий підхід до учнів.

Вправи у вимірюванні відстані на «око».

1. Відстань між телеграфними стовпами – 50 метрів. Знаходячись на прямій дорозі, вздовж якої ідуть телеграфні стовпи, визначити відстань до дерева, до будівлі, розміщених біля дороги. Для цього рахується кількість проміжків між стовпами до місця, де стоять, до окремого дерева, будівлі. Помноживши 50 метрів на отримане число проміжків, знаходимо відстань до об’єктів.

2. Вимірювання довжини свого кроку. А потім вимірювати відстань кроками. Для цього заздалегідь вимірюється відстань, наприклад, 20 метрів. Потім проходиться, вільним кроком, ця відстань 4 рази; запам’ятовується кількість кроків. Ці числа додають і отриману суму ділять на 4. Так відомо, скільки кроків робиться в середньому на відстані 20 метрів. Поділивши 20 метрів на середню кількість кроків, визначаємо довжину свого кроку.






3.7. Сценки – жарти
Учні разом з вчителем розробляють сюжет сценок до теми, яка вивчається, а потім показують всьому класу.

Сценка на тему «Кут»

Учитель(учневі). Зобрази на дошці кут.
 (Учень зображає невеликий гострий кут).
Учитель. Більший накресли.
(Учень продовжує сторони кута).
Учитель. Більший накресли!
(Учень ще продовжує сторони кута).
Учитель. Сідай! Ти сьогодні заслужив ось таку оцінку - 1 (ставить на дошці  одиницю).
Учень. (Засмучений). А більше ви мені не можете поставити?
Учитель. Можна й більше! (Продовжує цифру 1 вгору і вниз). Ще більше? (Ще продовжує).
Учень. А, я тепер зрозумів свою помилку.
(Креслить більший кут).

Ці інсценівки можна поставити з учнями на математичному вечорі, а може й сам вчитель образно передати її учням на уроці, коли хтось із учнів допускає аналогічну помилку.






Сценка на тему «Квадрат і трикутник»
Ведучий. Жили-були два брати:
Трикутник з Квадратом.
Старший – квадратний,
До всього придатний;
Менший – трикутний,
Завжди надутий.
(По сцені повільно проходять двоє учнів із зображенням відповідно розмальованих квадрата і трикутника).
Ведучий. Став питать його Квадрат:
Квадрат. - Ти чому сердитий, брат?
Ведучий. Той сказав йому:
Квадрат. – Бо ти ширший за мене, як не міряй.
У мене всього три кути,
А в тебе їх – чотири!
Ведучий. А квадрат промовив:
Квадрат. - Брат,
                  Я ж бо старший, я – Квадрат!
Ведучий. І додав зовсім спокійний:
Квадрат.  - Може, з нас ти більш потрібний!
(Затемнення в залі, квадрат в кутку сідає на стілець, ніби спить).
Ведучий. Та настала ніч, й до брата
Менший лізе в темноті
Навшпиньки, злодійкувато
Зрізать старшому кути…
(По сцені йде, скрадаючись, з великими ножицями трикутник. Підходить до сплячого квадрата, зрізає йому по намічених лініях кути і задоволений повертається по сцені назад).
Трикутник. Приємних снів!
Спать лягав чотирикутним,
А проснешся – без кутів!
Ведучий. Та на ранок старший брат
Страшній помсті був не рад,
Глянув він: нема Квадрата,
Занімів, стояв без слів…
Трикутник.
Ну, й помстивсь! Тепер у брата
Стало вісім аж кутів!
(Повільно проходить по сцені колишній квадрат – тепер восьмикутник).
Ведучий. А як ви думаєте, друзі, хто з них частіше зустрічається в житті: квадрат чи трикутник?
(Учні з місця відповідають, що обидві фігури часто зустрічаються в житті й  наводять приклади).


               











3.8. Тематичні ігрові завдання
(складання кросвордів, ребусів)

Підготовка ігрових завдань з тієї чи іншої теми з використанням  гри на уроці чи в позакласному заході дає можливість невимушеного запам’ятовування матеріалу, термінів, активізує мислення.
Серед найбільш поширених завдань є складання кросвордів, ребусів на тему, яка вивчається. В процесі складання та розгадування кросвордів учні повторюють те, що вивчалося, а також розвивають вміння самостійного здобуття знань.
Складені ігрові завдання можуть використовуватися як на уроці, так і під час проведення позакласних заходів.

Ребуси
3 тон (тритон);                                 c 3 ж (стриж);          
І100рія (історія);                             3 буна (трибуна);
, ха (комаха);                                   с 3 бок (стрибок);
40 а (сорока);                                  100 лиця (столиця);
100вп (стовп);                                 кі 100 чка (кісточка);
       а 3 са (актриса);                               пі 2 л (підвал);
       г 1 а (година);                                  ві 3 на (вітрина);
пі 2 л (підвал);                                мі 100 (місто);
7’я (сім’я);                                      3 зуб (тризуб);
100 ляр (столяр);                           100 па (стопа);
ш 3 х (штрих);                               100 рона (сторона).
       Е 100 нія (Естонія);




Кросворди

По горизонталі:
1. Запис із чисел і арифметичних дій, або з чисел, букв і знаків дій. (Вираз)
2. Назвати букву, якою позначають змінну. (Ікс)
3. Одна з арифметичних дій. (Множення)
4. Компонент дії ділення. (Дільник)

По вертикалі:

1. Частина прямої, обмежена з обох боків точками. (Відрізок)
5. Геометрична фігура. (Ромб)
6. Один з компонентів дії ділення. (Ділене)
7. Вираз із змінною. (Рівняння)
8. Результат дії ділення. (Частка)













































































                       


По горизонталі:

1. Результат дії множення. (Добуток)
2. Результат дії додавання. (Сума)
3. Крапка на відрізку.(Точка)
4. Компонент дії віднімання. (Від’ємник)
5. Число, від якого віднімають. (Зменшуване)
По вертикалі:

6. Компонент дії додавання. (Доданок)
7. Геометрична фігура. (Квадрат)
8. Результат дії віднімання. (Різниця)







































































3.9. Загадки

Загадки вже давно і міцно увійшли в навчальний процес, правильніше було б сказати – вони ніколи з нього не виходили. Використання загадок допомагає вчителю пожвавити урок, зробити його більш цікавим і продуктивним, сприяє активізації пізнавальної діяльності, формуванню навичок логічного, абстрактного мислення, розвитку кмітливості й спостережливості. Вони вчать уважно ставитися до кожного слова, яке звучить в умові задачі-запитання. Разом з тим загадки є своєрідним випробуванням розумових здібностей дитини, яке проводиться у невимушеній, ігровій формі.
Загадки можна застосовувати як на уроках математики, так і у позакласній роботі, бо вони мають універсальний характер як засіб розумового розвитку дитини.
Пропоновані нижче завдання, які можна віднести до загадок-запитань, не вимагають від учнів якоїсь особливої математичної підготовки. Для їх розв’язання потрібні елементарні знання з математики та застосування кмітливості, яка завжди притаманна допитливому дитячому розуму.

1. У якого двоцифрового числа сума цифр дорівнює найменшому натуральному числу? (10)
2. Як у кімнаті можна поставити 2 стільці,щоб біля кожної стіни стояло по 1 стільцю? (Поставити стільці у протилежні кути кімнати, по діагоналі.)
3. У батька є син, удвічі молодший за нього. Син народився тоді, коли батькові було 24 роки. Скільки років синові? (24)
4. Три хлопчики, Миколка, Петрик та Іванко, пішли до магазину. По дорозі вони знайшли 50 копійок. Скільки грошей знайшов би Іванко, якби пішов до магазину сам? (Ті ж самі 50 копійок.)
5. Які числа  з першої сотні при читанні не змінюються від їх перевертання? (8,69, 88)
6. Семеро чекали восьмого 14 хвилин. Скільки хвилин витратив на чекання кожен? (14 хвилин.)
7. Два автомобілі їхали по шосе й проїхали 120 км. Скільки кілометрів проїхав кожний автомобіль? (120 км)
8. Коли ми дивимось на цифру «два», а кажемо «десять».( Коли годинникова стрілка показує десять хвилин.)
9. Ішли 2 матері і 2 дочки. Знайшли 3 яблука і поділились. Кожній дісталось по одному. Як так вийшло? (Ішли бабуся, дочка, онука.)
10. Мотоцикліст їхав у село. Назустріч йому трапились три легкові автомобілі та вантажівка. Скільки всього транспортних засобів їхало у це село? (Один мотоцикл.)
11. На столі стоїть 5 склянок з полуницями. Хлопчик з’їв одну склянку полуниць. Порожню склянку він поставив на стіл. Скільки склянок залишилося на столі? (5 склянок.)
12. На двох руках – 10 пальців. Скільки пальців на 10 руках? (50)
13. У яких двох чисел кількість цифр дорівнює кількості букв, з яких складаються назви цих чисел? (сто – 100; мільйон – 1 000 000.)
14. Скільки картоплин може увійти в один казан? ( Жодна сама не увійде – всі треба покласти.)
15. Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти. Скільки всього котів?(3 коти.)
16. Зазвичай місяць закінчується 3о-м або 31-м числом. В якому місяці є 28-ме число? (У всіх.)
17. У трикутнику відрізали три кути. Скільки кутів залишилося? (6 кутів.)
18. Сума яких трьох натуральних чисел дорівнює їх добутку? (1+2+3=1∙2·3)
19. Біля будинку ростуть 2  липи, 2 яблуні, 2 груші. Скільки фруктових дерев росте в саду? (4 дерева.)
20. Скільки буде, якщо від тринадцяти відняти середину? (Тридцять – три-на- дцять.)
21. Жило у хаті 300 котів і 1 чоловік. Скільки було у тій хаті ніг? ( Дві, у котів – лапи.)
22. Скільки цифр треба застосувати, щоб записати число 100? (дві: нуль та одиницю.)
23. Термометр показує 15 градусів. Скільки градусів покажуть два таких термометри? (15 градусів.)
24. Звезли докупи 5  і 7 стіжків сіна. Скільки їх стало? (Один.)
25. Протягом тижня курка знесла яєць більше, ніж 5, але менше, ніж 7. Скільки каченят вилупиться з цих яєць? (Жодного.)
26. Що більше: сума всіх чисел чи їх добуток? (Сума, добуток дорівнює нулю.)














4. Математичний  КВК
(4 клас)
Мета. Удосконалювати обчислювальні навички і вміння розв’язувати задачі. Розвивати логічне мислення. Виховувати почуття колективізму.
Хід заняття
Клас розподіляється на дві команди.
1.     Привітання команд, вибір капітана.
Девіз команди «Юні математики».
Ми – математики, ми – всезнайки.
Носа вам ми втремо –
Всі призи заберемо!
Девіз команди «Розумники».
Розумники – молодці!
Швидко все розв’язуємо.
Перемогу в боротьбі
Здобути зобов’язуємось!
2. Конкурс «Розминка».
1) Скільки в кімнаті котів, якщо в кожному із чотирьох кутів кімнати сидить по три коти і на хвості у кожного кота сидить по коту? (4)
2) Назвіть 5 днів підряд, не користуючись назвою чисел місяця і не називаючи днів тижня. (Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра)
3) Коли пташці виповниться п’ять років, що станеться потім? (Піде шостий)
4) Якщо о 12 годині дня іде дощ, чи можна чекати через 36 годин сонячної погоди? (Ні, буде 12 година ночі)
За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
3. Конкурс «Задачний».
1) 100 курей з’їдають за 100 днів 100 кг зерна. Скільки кілограмів зерна з’їдять 10 курей за 10 днів? (1 кг)
2) Для виходу на орбіту штучного супутника Землі швидкість космічного корабля має бути близько 8 км/с. Яку відстань пройде космічний корабель за одну годину? (8 х 3600 = 28800 (км))
3) Мотоцикліст, проїхавши 120 км, заміряв залишок пального і виявив, що витрачено 1/3 запасу. Чи вистачить залишку пального, щоб проїхати всю відстань – 350 км від початкового до кінцевого пункту? (Мотоцикліст може проїхати всього 360 км, 360>350, пального вистачить)
4. Конкурс «Тримайсь, капітане!»
Розшифруйте запис. Однакові фігури позначають однакові цифри.

(555 + 556 = 1111)
5. Конкурс-естафета «Хто швидше?»
По черзі розв’язати приклади:
128 : 32                126 : 42
844 : 4                  633 : 3
700 : 70              400 : 40
60 х 100             80 х 100
13 х 6                  18 х 4
5 т = ? ц              5т = ? кг
6. Мозкова атака.
1) Доведи, що місяць має не більше як п’ять субот.
2) Порівняй: ¼ частина центнера і ¼ частина тонни.
3)10 насосів за 10 хвилин викачують 10 тонн води. За скільки хвилин 20 таких насосів викачають 20 тонн води? ( За 10 хвилин)
4) Через 2 роки Сергій буде вдвічі старший, ніж він був 2 роки  тому. Скільки років буде тоді Сергію? (8 років)
7. Конкурс «Ти для мене, я для тебе».
Завдання готують команди.
8. Підсумок.
Команда, яка набрала найбільше балів, стає переможцем. Їй вручається приз.
5. Математичний ранок
(1 клас)

Для проведення уроку-ранку з математики вчитель заздалегідь запрошує взяти в ньому участь учнів старших класів. Дійові особи: 1-ий ведучий, 2-ий ведучий, Цариця Математика, Плюс, Мінус, Трикутник, Квадрат, Круг,Прямокутник, Циркуль, Лінійки.

1-ий ведучий:
Щоб вести кораблі,
Щоб у небо злітати,
Треба твердо, як слід,
Математику знати!
2-ий ведучий:
Щоб успішно працювала автоматика,
Безперечно, знадобиться математика.
І щоб рухались верстати,
І щоб гроші рахувати,
 Продавати й купувати,
Треба добре її знати!
1-ий ведучий:
Математика – цариця всіх наук!
(Чути стук у двері)
Що це? Вчулося чи справді?
(Знову стук  і голос «Відчиніть!»)
Та хто це стука?
(Входить Математика.)
Математика:
Математика – наука!
Над науками цариця!
1-ий ведучий:
Мабуть, все це мені сниться!
Математика:
Вам про мене говорили,
Дуже мило і хвалили,
От я і прийшла до вас!
Добрий день вам, перший клас!
Отже, вмієте, малята,
Непогано рахувати?
Тож подумайте добряче,
Розв’яжіть мої задачі.
І тоді я вас призначу
З математики магістром,
А також моїм міністром!
(Задає задачі, видає дипломи або медалі з написом «Магістр Математики».)
Математика:
О! Та ви тут всі Магістри!
Добрі будуть з вас міністри!
1-ий ведучий:
Гості ще прийшли до нас!
(Заходять Трикутник, Квадрат, Круг, Прямокутник.)
Геометричні фігури (хором):
Добрий день вам, перший клас!
Математика:
Познайомтесь, це фігури.
Дуже-дуже симпатичні.
І, до того ж, ці фігури
Не прості – геометричні.
( Фігури загадують дітям загадки про себе.)

Трикутник:
Три у мене сторони,
Міцно з’єднані вони.
А між ними три кути.
Хто я? Чи вгадаєш ти?
Квадрат:
Чотири в мене сторони,
Усі однакові вони.
Всі четверо кутів прямі.
Ім’я моє назвіть самі.
Круг:
Ось вам загадка непроста:
Не маю жодного кута!
Фігура я геометрична,
Така кругленька, симпатична!
Прямокутник:
Чотири маю сторони,
Не всі однакові вони,
Прямих кутів чотири маю.
Як мене звати, не згадаю!
(Діти відгадують загадки, при правильній відповіді фігури показують модель «відгадки». Входить Циркуль.)
Математика:
А це мій кращий танцюрист,
Він балетмейстер і соліст!
Циркуль:
В мене дві гарненькі ніжки,
З них одна – колюча трішки.
Покручуся я навколо –
І накреслить ніжка коло!
Відгадали вже, хто я?
Тож назвіть моє ім’я!
(Входять двоє дівчат, що зображують Лінійки.)
Математика:
Ось вам ще одна загадка.
Загадайте ви, дівчатка!
Лінійки:
Всі ми схожі,
Хоч і різні:
Дерев’яні, чи залізні,
Чи з пластмаси.
Головне:
В нас призначення одне:
Ми для креслення
Потрібні.
До паперу прикладеш –
Будь-який відрізок
Рівно,
Акуратно проведеш!
(Входять Плюс і Мінус.)
Математика:
Знаки це математичні,
Теж чудові, симпатичні!
Плюс:
Я – Плюс! З’єднаю два числа,
Щоб в сумі сила їх зросла!
Мінус:
Я – Мінус, віднімання знак.
Відняти щось – це я мастак!
Плюс і Мінус (разом):
Правильно поставте нас –
Буде з прикладом гаразд!
(Дітям пропонується поставити знаки в прикладах.)
7…9…6 = 10  (+, -);
8…4…7 = 11  (-, +).
2-ий ведучий:
Знаки, приклади, задачі!
Де б я ще таке побачив?!
Математика:
Нам також цікаво з вами,
Та додому вже пора.
Ще зустрінемось ми з вами,
На все добре, дітвора!
А про мене пам’ятайте!
Знаки, фігури:
І про нас не забувайте!
Математика:
Не лінуйтесь, добре вчіться!
Вам наказує цариця!











6. Засідання клубу юних математиків
4 клас
Клас ділиться на дві команди «Лічилка» і «Кмітливинка».
Парти стоять у два ряди. Представлення команд і їх капітанів. Оголошуються умови змагання. За кожну правильну відповідь, безпомилкове виконання завдань члени команд отримують фішки. Переможе та команда, у якої буде найбільша кількість фішок. В кінці змагання судді порахують фішки.
1-й конкурс. Математична розминка.
Для кожної команди вчитель по черзі читає задачі. Учні усно розв’язують їх і говорять відповіді.
Задача № 1. В одній ялинковій шишці міститься 125 насінин. У білки було 3 шишки. Скількома насінинами вона поласувала? (375 насінинами.)
Задача № 2. Мурахи одного гнізда знищують за день 25000 шкідливих комах. Скільки комах за день знищують мурахи трьох гнізд? (75000 комах.)
Задача № 3. Комар робить крильми 1000 змахів за секунду, це у 5 разів більше, ніж бджола. Скільки змахів крильми зробить бджола за секунду? (200 змахів.)
Задача № 4. Маса новонародженого слоненяти 130 кг, він на 1870 кг легший за дитинча синього кита. Яку масу має новонароджений синій кит? (2000 кг)
Задача № 5. Пара солов’їв приносить протягом дня своїм пташенятам 400 комах. Скільки комах принесе тато-соловей за тиждень своїм пташенятам? (1400 комах.)
Задача № 6. Із 100 кг свіжих ялинових шишок можна одержати 2 кг чистого насіння. Скільки кілограмів чистого насіння можна одержати з 300 кг ялинових шишок? (6 кг)


2-й конкурс. Ми – вчителі.
Кожна команда на карточці дістає приклади. Прикладів стільки, скільки учнів в команді. Кожен учень по черзі на карточці перевіряє свій приклад, де треба, відповідь виправляє.
420 : 3 = 140                          960 : 2 = 480
502 х 5 = 2500 (2510)            3600 : 40= 90
120 х 4 = 484 (480)                480 : 4 = 130 (120)
13000 х 3 = 39000                 1500 х 7 = 10557 (10500)
1200 : 6 = 200                        980 + 120 = 1000 (1100)
10000 – 2 = 9908 (9998)        170 х 5 = 855 (850)
900 : 30 = 30                          500 : 2 = 250
3-й конкурс.  Капітанів.
Звучить музика.
Капітани отримують карточки із завданням і виконують їх на дошці.
а) Розв’язати рівняння.
Х : 7 – 32 = 28                           Х х 6 – 54 = 66
б) Поставити знаки дій.
5 х 5 х 5 – 5 х 5 = 100               2 х 2 + 2 х 2 : 2 = 7
4-й конкурс. «Якщо…, то…» (теоретичний).
Якщо ділене поділити на частку, то…
Якщо швидкість помножити на час, то…
Якщо до різниці додати від’ємник, то…
Якщо площу прямокутника поділити на довжину, то …
Якщо до числа додати «0», то…
Якщо відстань поділити на час, то…
5-й конкурс. « Пан або пропав».
Щоб перемогти, потрібні не тільки знання, а й везіння, удача.
На дошці для кожної команди на карточках записано по 5 прикладів, на трьох з них є відповіді, записані на зворотній стороні.
Кожній команді дозволяється відкрити 3 приклади. Хто вгадає, де відповідь, заробляє фішки.
850 х 4                                                     4300 : 5
293 х 6 (є відп.)                                       14700 : 7 (є відп.)
38100 : 2 (є відп.)                                    1240 х 4
720 х 3 (є відп.)                                       3400 : 5 (є відп.)
29100 : 3                                                  18330 : 3 (є відп.)
6-й конкурс. Чи знаєте ви, хто такий Гаусс?
В крісло інформатора запрошую ученицю, яка розповідає про нього.
- Чи знаєте ви, чому ми згадали про нього?
Одного разу вчитель в класі, де вчився Гаусс, щоб надовго зайняти учнів, дав їм завдання знайти суму  всіх чисел від 1 до 100. Гаус дуже швидко знайшов цю суму. Як ви думаєте, як він це зробив?
- Можливо, хтось із учнів здогадається, як це обчислив Гаусс?
(Якщо учні не можуть дати відповідь, вчитель їм допомагає).
1, 2, 3, 4, ….97, 98, 99, 100

Сума крайніх чисел дорівнює 101, а таких доданків 50, тому загальна сума дорівнює 101 х 50 = 5050
7-й конкурс. Домалюй.
Завдання від олівця-малювця.
-         на дошці ½ кола.
           Кожна команда по черзі називає, що з цього півкола можна намалювати. Хто більше назве предметів, той більше заробить фішок. В кінці уроку підсумки змагання. Перемагає команда, яка заробила більше фішок. Наші вітання переможцям: медалі з написом «Юний математик».       

  


7. Подорож у країну Математики
1 клас
Мета. Закріпити і узагальнити знання про плоскі геометричні фігури шляхом виділення їх в малюнку; закріпити знання про цифри, числа пряму і зворотну лічбу, орієнтуватись у часі і просторі; розв’язувати приклади; знати дні тижня; розвивати логічне мислення, уяву; орієнтуватись у плані; знаходити відповіді на загадки; знати прислів’я; назви казок;піднімати настрій шляхом використання казкових героїв, сюрпризних моментів, таночків, пісень. Виховувати цікавість до занять математики.
Обладнання: книга, яйце, ключ.
Хід заняття
Ведуча. І сувора, й солов’їна математики країна,
               Праця тут іде завзято –
               Вмій лиш спритно рахувати, додавати, віднімати…
               Вмій збагнути все кмітливо, дати відповідь сміливо.
З країни Математики вибігає хлопчик – Нулик.
Ведуча. Хто ти такий, хлопчику? Звідки з’явився?
Нулик. Я Нулик десятків, прийшов до вас з країни Математики.
В моїй країні трапилось нещастя. Злі сили захопили царицю математику в полон, відібрали у неї ключі від брами і поставили там вартового. Вони хочуть, щоб усі люди забули математику: не знали цифр і знаків, не вміли рахувати, забули, скільки всього є на світі, коли що буває. Тільки ви, діти, зможете звільнити царицю Математику з полону. Я чув, що ви у школі добре вивчаєте математику.
Ведуча. Діти, допоможемо цариці Математиці?
Діти. Так.
Нулик. Що ж, вирушаймо в путь. Та шлях наш нелегкий, з перешкодами. Давайте перевіримо, може хтось із вас ще до ладу не знає, де правий бік, а де лівий. Будьте уважні. Зараз ви будете крокувати на місці. За сигналом «ліворуч» зупинитеся і повернетеся ліворуч, за сигналом «праворуч»повернетеся праворуч.
Гра повторюється 2-3 рази.
Нулик. Рушаймо! Прихопіть з собою кмітливість, наполегливість і допитливість!
Діти йдуть «лісом». І тут дітей лякає Баба Яга. Вона танцює, накульгуючи і припадаючи на одну ногу, співає:
Баба Яга. А я Баба Яга – Костяна нога!
                  Кого хочеш я провчу, в ступі розтовчу!
                  Наймиліший мені звук –
                  Цюк, цюк, цюк, цюк!
                  А куди це ви всі поспішаєте,
                  І на мене, Ягу, не зважаєте?
                  Темний ліс – це мій дім,
                  Не дозволю ходити у нім!
                  Кого хочеш я провчу,
                  В ступі, в ступі розтовчу!
                  У – у – у!
Діти. Ти, Бабусенько, ти, Ягусенько,
          Ти послухай нас, дорогусенько:
          До цариці в палац поспішаємо,
          Нам затримуватися не можна!
Баба Яга. Ну, добре! Як відгадаєте мої загадки, то підете далі. Слухайте!
1. Багато рук, а одна нога. (Дерево.)
2. На два пальці їх надягають, і що треба, миттю розрізають. (Ножиці.)
3. Дванадцять братів один за одним ходять, а один одного не знаходять. (Місяці.)
Діти відгадують загадки.
Баба Яга. Молодці! Йдіть далі, а я свого слова дотримуюсь!
Діти йдуть далі, аж тут – болото.
Ведуча. Ох,біда! З лісу вийшли, так у болото потрапили!
Всі стоять розгублені. Аж тут вигулькнув Водяник, питає.
Водяник. А куди це ви прямуєте?
Ведуча. Ми поспішаємо в Країну Математики, а ти хто такий?
Водяник. Я – Водяник, я – Водяний,
                 Я швидше добрий, аніж злий.
                 Та всі мене чомусь минають,
                 До свого гурту не приймають.
                 Ну, а душа моя, мов квітка,
                І на болоті мені гірко.
                Я вам в пригоді хочу стати:
                Дорогу в царство підказати.
Ведуча. Як добре, що ти знаєш дорогу до країни Математики і допоможеш нам! В мене є навіть улюблене число – 7. Бо мені дуже подобається «Казка про мертву царівну і сімох богатирів». А ви знаєте казки з числом сім ?
Діти відповідають («Вовк і семеро козенят», «Білосніжка і сім гномів», «Хлопчик – мізинчик».)
Водяник. А які приказки і прислів’я з цифрою 7 ви знаєте?
Діти відповідають.
1. Семеро одного не ждуть.
2. Сім п’ятниць на тиждень.
3. Сім разів відміряй, а один відріж.
4. Семеро до рота, а один до роботи.
Дитина. Яке число найкраще? Сім!
               Люблю я це число.
               Чому? Охоче відповім,
               Що днів у тижні сім.              
Водяник. Та ви й дні тижня знаєте? І я знаю! Неділя – день дозвілля, потім субота – всім гулять охота.(Діти сміються.)
Ведуча. Ти все переплутав, Водянику! Діти, який же день після неділі? А перед неділею? (Діти відповідають.)
Водяник. Ох і розважите ви мене в моєму болотяному царстві! За це подарую вам чарівну булаву, якою здолаєте вартового біля брами, бо він нікого не пропускає до країни Математики. Але це згодом. Спочатку пройдіть через болото по купинах в порядку, вказаному цифрами. Потім побачите лабіринт – споруду з складними коридорами. Вхід у нього починається біля берези. Пройдете через лабіринт і зупинитесь біля брами в країну Математики.
Діти дякують Водянику й вирушають в дорогу.
Ведуча. Ось бачите, нарешті ми вже підійшли до країни Математики.
Погляньте, діти, який вартовий біля брами! І ключі у нього. Як туди пройти, як відібрати у нього ключ?
Змій Горинич (вартовий).
Я – Горинич, дужий змій,
Зачіпать мене не смій!
Зачіпать мене не смій,
Бо я – вогнедишний змій!
Ху,ху,ху! Ча-ча-ча.
Стережись Горинича!
Ху-ху-ху! Тру – лю – лю!
Кого хочеш спопелю!
Один, два, три, чотири, п’ять –
В мене ключик не віднять.
В мене ключик не віднять,
Бо я вмію спопелять!
Ведуча. Діти, ми стільки перешкод здолали, то невже ж Горинича не переможемо? Ану, хто з вас найсміливіший? Бери нашу чарівну булаву!
Діти. Один! Два! Три! Ура!!!
(Хлопчик з булавою розмахує нею над головою, наступає на Горинича, змій лякається, тікає, губить ключ. Його підбирає ведуча.
Діти складають ключ, брама відчиняється і з’являються діти – цифри.)
Добрий день усім-усім від нашої великої сім’ї.
Радо вас ми тут вітаєм – скоромовку промовляєм:
Раз, два – дерева,
Три чотири – вийшли звірі,
П’ять, шість – пада лист,
Сім, вісім- звірі в лісі,
Девять, десять – це сунички
Підвели червоні личка.
Будем знову рахувать:
Раз, два, три, чотири, п’ять…
Нулик. Постривайте! Постривайте! Подивіться краще, як вміють лічити наші діти.
Нулик і ведуча виносять велику розгорнуту книгу. Діти розв’язують приклади і з’єднують крапки на малюнку відрізками.
Цифри. Молодці, малята! Вміють рахувати!
Зявляється Баба Яга.
Баба Яга.  Що, таки потрапили в країну Математики? Все ж не зможете визволити царицю, тому що вона зачарована! А чари може зняти лише той, хто знайде яйце-райце, в якому схована чарівна паличка. Лише торкнешся паличкою до цариці – враз чари гинуть. Та вам нізащо не знайти яйце-райце.
Діти підслуховують план баби Яги, знаходять яйце-райце і визволяють царицю.
Цариця. Нарешті я вільна від чар! Дякую вам, любі діти! Вітаю вас у своїй незвичайній країні! Адже сюди потрапляють лише ті діти, які люблять математику.
Я – математики цариця,
Мене всі знають малюки.
Того, хто хоче щось пізнати,
Навчу охоче й залюбки.
1, 2, 3, 4, 5 – навчу я діток рахувать,
Навчу складати я задачі,
Фігури й цифри добре знать.
Але хто мене не знає, хай даремно не гуляє!
Математика вам, діти, знадобиться у житті!
А зараз пограємо у гру «Колумбове яйце». Складіть фігуру-силует, використовуючи всі частини яйця, приєднуючи одну до одної (не накладати одну на одну).
Гарно ми з вами погралися. Всі були кмітливі, винахідливі.
Діти виходять із залу, а цариця шле їм прощальний привіт помахом руки.











8. Список використаної  літератури

1. Аменицкий Н. Н., Сахаров И. П. Забавная арифметика. – М.: Наука, 1991. – 128с.
2. Загадки на всі випадки /Упоряд.Т. Вороніна, В. Осадча. – К.: Шк. Світ, 2006. – 126 с.
3. Зубелевич Г. И. Занятия математического кружка в 4 классе: Пособ. для учит. – М.: Просвещение, 1980. – 79 с.
4. Кухар В. М., Барничка Ю. Ю. Цікава математика у 4 і 5 класах. – К.: Рад. школа, 1975. – 143 с.
5. «Початкова освіта», № 42, 2011р. -12 с.
6. «Розкажіть онуку» № 22-23, 2004 р.- 88 с.
7. «Розкажіть онуку», № 25-26, 2004. – 80 с.
8. «Розкажіть онуку», № 4, 2008. – 110 с.
9. 1400 загадок для дітей / Упоряд. В. І. Паронова. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010. – 196с.
10. Фридман Л. М. Учитесь учится математике: Книга для учащихся. – М.: Просвещение, 1985.- 112с.









Немає коментарів:

Дописати коментар